Ensam hemma - dag 3

På kvällen dag 3 passade jag på att bjuda hem några på tjejmiddag. I studentens pengafattiga anda hade vi knytis där jag stod för efterrätten. I min fina kokbok "Husmanskost", som jag köpta på matmässan, hittade jag ett recept på glasstårta med blåbär och maräng. Jag ändrade några grejer och fick det här:

Till glasstårtan behöver man äggulor, grädde, bär (jag gjorde halva med blåbär och halva med hallon), florsocker och maränger förstås.



Först vispar man grädden tjock, sen häller man ner gulorna och florsockret.



Sen är det dags att vända ner bären. Tjetti var ivrig att få röra (och smaka).




När gräddkrämen och bären blandats varvar man det med marängerna i en inplastad form, och låter den sen stå i några timmar i frysen.



Jag hade dukat med tulpaner eftersom det var tulpanens dag.




Det var en jättetrevlig kväll med god mat, bubbel och mycket singstar. Perfekt avslut på veckan och start på helgen!


Tradducíon:
Hoy he tenido una cena con unas amigas. Todas se llevaron algo y yo estaba responsable de el postre. Hice una torta de helado con frambuesas y arándanos. Ceci estaba aqui y me ayudó a hacer lo todo. Para hacer la torta necesitas nata, azúcar glas, yemas, merengues y bayas opcional.
Como era el día tulpán puso la mesa con flores.
Fue una noche divertida con comida rica, cava y mucho karaoke.


Kommentarer
Postat av: Tjetti

Snyggaste bruuuuden på bilderna! :D Men shiet va god middag! efterrätten satt som en rumpa på toan - skit bra!! (hahah kom på den medan jag skrev!!!) Mucho bra!

2010-01-21 @ 22:19:56
Postat av: L9

Que mono con los tulipanes y que rico regadito con cava. Yo digo como Ceci: Mucho bra! (bra=bien)

2010-01-22 @ 18:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0