Ensam hemma - dag 2

Dag 2 eskalerade äventyret – jag tog mig utanför lägnheten! Närmare bestämt tog jag mig till berget i Tullinge för att fylla pappas kyl med godheter.

Först gjorde jag den berömda parfait. Denna gång med lime i och det blev tokgott! Limen färgade dessutom parfaiten så den fick en illrosa färg.

Efter det gjorde jag en paj på cocktailtomater, fetaost och spenat (se sista bilden) med en mager pajbotten. Istället för att använda så mycket smör och ägg har man kesella i. Så här typ:

3 dl vetemjöl (man kan ta 50/50 grahamsmjöl/vetemjöl, dock hittade jag bara vetemjöl i farsgubbens skafferi)
75 gram smör
1 dl kesella
salt och peppar efter smak

Medan pajen stod i ugnen gjorde jag en pastarätt med gorgonzola, zuccini och kokt skinka.
Första värmer jag upp 2 dl mjölk (jag tog mellanmjölk) med gorgonzolan som jag tärnat.



Medan osten smälte ner i mjölken och pastan kokade, skar jag zuccinin i halvmånar och skivor och stekte dem i lite olja.



När zuccinin fått färg slängde jag ner den färdigskivade skinkan som jag bara strimlad lite grovt.



När pastan var al dente tog jag ungefär en dl av kokvattnet som innehåller en massa stärkelser och hällde över zuccinin och skinkan. Sen fick pastan och ostsåsen också åka i. Röra röra och sen var det klart!



Sista rätten blev mozzarellafyllda köttbullar med tomatsås. Köttbullarna gör av samma färssmet som vanliga köttbullar med man tar dubbelt så mycket lök. Man tar lite mer färs i handen och trycker ett finger i bollen och lägger i mozzarella och basilika, täcker över gropen och steker.



Smarrigt värre! Man kan givetvis ha andra fyllningar t ex fetaost och soltorkade tomater, ricotta och spenat mm. Efter några timmar i köket var alla tre rätter klara och det var dags för mig att åka hem och äta micropizza. (Livet som kock i nötskal?)





Traduccíon:
Hoy fui a casa de papá a cocinar para él. Hice un pastel de queso griego, tomate y espinacas, unas albóndigas rellenas con mozzarella y albahaca y maccarones con queso gorgonzola, calabacín y jamón cocido. De postre hice un parfait de limón y fresas.




Kommentarer
Postat av: L9

ummmmmm, que rico!!!!

2010-01-19 @ 11:12:04
Postat av: Tjettti

Pappa kan knappast ha lags sig med tom mage efter det där! Give me more- give me give me more (kom precis på att jag nog redan citerat britney spears men det är värt att göra igen..)

2010-01-21 @ 22:21:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0