Chokladpudding

I fredags stod jag för efterrätten när mamma bjöd in oss till en spansk afton med otroligt goda tapas. Chokladpuddingen kändes given.

För att göra Morbergs chokladpudding behöver man ägg, röd mjölk, vaniljsocker, maizena, kakao av hög kvalitet och socker.



Allt ska ner i en kastrull och stå på relativt svag värme under omrörning så det inte bränns i botten.



När den sjuder och det har blivit en rätt tjock kräm är den klar och ska hällas i vattensköljda formar.




Efter minst 3 timmar i kylen avnjuts den med en (stor) klick grädde.



Alla tyckte att den var tokgod. Själv var lite skeptisk till puddingen i början, men den var pöööörfekt! Om alla recept är som detta kommer jag få ett gott år (höhöhö).

Wienerschnitzeln får vänta till en annan vecka. Var visserligen i stan i går men orkade inte leta kalv. I frysen står just nu en jorbgubbsparfait och stelnar till sig, bilderna och omdömen kommer senare.

Jag vill avsluta inlägget med ett litet tips: BLOMMOR! Våren känns plötsligt inte lika långt bort med tulpaner i multifärger så jag köpte några till min älskade R, och lite gula rosor som påminner mig om min mormor (hon kom alltid till Sverige när de gula rosorna blommade om sommaren). Enkel psykologi.




Take good care now och kramas mycket.

/M.

Kommentarer
Postat av: tjettti

Det blev kanon så den där morberg är nog inte helt ute och cyklar! När får man smaka på nästa recept? Snart i hope för visst var det 1,5 recept i veckan ;)



"give me more, give me give me more"

(Ja jag citerade precis en rad ur Britney, but who cares?!)

2010-01-12 @ 14:56:39
Postat av: L9

Ja, det blev såååå goooottt. Både varm och kall chockopudding estaba muy rico!!!! Tack M!

2010-01-13 @ 21:16:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0