Matpannkakor med rataouille

I går kom mamma över på middag och var den första som fick se vårt nyrenoverade vardagsrum. Jag hade lovat crêpes, "men det liknar kanske mer..." (R skjuter in "ugnspannkaka?") "...matpannkakor".
Gott blev det iaf, och här är receptet:

Pannkakorna (ca 14 st rätt tjocka):

2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
12 dl mjölk
6 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en bunke och vispa ner hälften av mjölken. (För kraftig reducering av klumpbildningsrisk rekommenderar jag att man använder elvisp här.) Vispa sedan ner äggen och resten av mjölken.
Ställ bunken åt sidan i en halvtimme och gör under tiden rataouillen!

"Rataouille" (Här tog jag egentligen bara allt vi hade i kyl och skafferi som gifter sig):

1 aubergine
1 zuccini
1 gul lök
1 rödlök
8 vitlöksklyftor (jag pressar aldrig vitlöken utan mosar dom med kniven och slänger i hela, de får då en mjuk och rund smak som är underbar i tomatsåser och soppor!)
1/2 habanero (igen får man känna efter hur man långt man vill gå, nu i efterhand hade jag gärna haft i en hel)
1 paket krossade tomater
några matskedar vatten som sköljer ur förpackningen och hälls i grytan
1 matsked honung
2 lagerblad
salt och peppar efter smak
tokgod olivolja att steka i (jag tog Rs fetaost- och chiliolja som han fick i julklapp)

Hacka, fräs, häll i, krydda - lock på! Låt den stå och sköta sitt i 20 minuter, eller tills grönsakerna är mjuka.

Ta en pannkaka, lägg några skedar rataouille på ena sidan, rulla ihop och lägg i en ugnsäker form. Packa pankisarna rätt tätt och strö slutligen över massa riven ost (kanske lite flingsalt också om du inte har en vällagrad ost).
Skjuts in i ugnen på ca 225° tills osten smält och fått lite härlig färg.

Här är en ful mobilbild från resterna som blev min massiva lunch i dag:




Kommentarer
Postat av: Luisa

Tack Madde!!! Det var så gott. Till det åt vi också en sallad på små tomater och avokado med persilja, vitlökspulver och olivolja som doftade Spanien. Så gott och nyttigt!!! vad lyxig jag kände mig. Nästa vecka eller snart hoppas vi att Ceci tar körkort...då har jag kockerska och chaufför. Som Annika säger "pay back time"



Ayer Madde me invitó a cenar creps rellenas de Ratatoille con habanero y gratinadas al horno con un poco de queso. Gracias Madde!!! Estaba delicioso...comimos tambien una ensalada de tomates pequenos y aguacate con perejil, ajo en polvo y aceite de oliva que olia a Espana. Que lujo tener una hija cocinera. Estamos esperando que Ceci saque el carné de conducir la semana que viene (o por lo menos dentro de poco) así que espero tener chofer cuando vuelva a casa de mis catas o de fiestas. Como dice mi amiga Annika "pay back time"....jijiji!!!!!/Luisa

2010-02-18 @ 23:32:18
Postat av: Ceci

Alltså skoja inte att jag dog av smaken när jag kom hem och fann rester från det där i kylskåpet! Totally amazing! Önskade att ha receptet till det och kolla - du ger ut det!



Du är great ;) (det är frostis tigerns flörtmin där, inget annat)

2010-02-23 @ 22:03:14
URL: http://ceciliaaceder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0