Mammas födelsedag - middagen/ el cumple de mamá - la cena

Inför mammas födelsedag hade syrran och jag planerat en middag dagen innan. Jag (som var ledig) hade varit och köpt cava, blommor och lagat trerätters. Till förrätt blev det en lax-ceviché som var hur god som helst.



Lax-cevichén, 3 stora portioner:

600 g laxfilé
1 röd chili
2-3 lime
1/2 rödlök
1 avokado
1 kruka färsk koriander
1-2 msk olivolja
ev. flingsalt

Skär laxen så tunt som möjligt. Hacka löken, koriander och chilin fint, och avokadon i små kuber. Lägg hacket med laxen och pressa över limen, men spara en halv lime till granering. Ringla över olivoljan och blanda runt. Salta eventuellt. Låt laxen suga åt sig juicerna i minst 30 min. Granera med lime och koriander och servera med färsk baugette, eller som den är.

Till huvudrätt blev det Biff Rydberg (receptet och the making of kommer i ett eget inlägg), och till efterrätt Crème Brûlée (inga bilder tyvärr).



Hoppas du tyckte om det, puss!

Kommentarer
Postat av: Ceci

Den där förrätten var ta mig tusan orgasm i munnen - oh my god alltså! Den kommer att komma på repris, det kan jag lova!

2010-02-23 @ 22:05:12
URL: http://ceciliaaceder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0