Mammas födelsedag - festen/ el cumpe de mamá - la fiesta

I present fick mamma en födelsedagsfest, bröd-biljetter (jag kommer hem till henne och bakar bröd) och en massage. Vi hade bjudit hem lite kompisar till henne, bakat olika chokladtårtor och köpt en massa cava.
Men dagen började med nybakta scones och kaffe på sängen, och senare en lunch på stan.



Efter lunchen var det dags att skynda hem för folk var på intåg. Jag hade som sagt gjort tre olika chokladtårtor; en chokladkolapaj, en chokladtårta med chokladtryffel och en chokladtårta med chokladgrädde (mammas bästa fördelsedag firades med chokladtårta).

Chokladtryffeln till den ena tårtan ska stå till sig i minst 12 timmar så den gjorde jag dagen innan. Så här smidigt går det till:



Koka upp socker och grädde och hacka mörk choklad. Lägg ner chokladhacket i grädden och låt det stå ett tag. Sen är bara röra om tills chokladen smält, släppa ner en klick smör och röra lite mer så att chokladen blir glansig och fin. Låt stå i minst 12 timmar - ta-daaa!

Här kommer lite bilder från själva kalaset:



Det var en jättetrevlig kväll med trevligt folk, goda tårtor och torr, kall cava. Perfekt!

/♥

Kommentarer
Postat av: Ceci

Innan jag kommenterar hur underbart allt var under dagen vill jag tack (!!!) för den otrolig fina (?!!!) bilden du la upp på mig. Trodde dem sekretess belagdes men icke!! Det ska jag komma ihåg till du fyller år - tro mig!



Satans vad bra det blev! Gott som bara den. Försökte värma upp kolatårtan, vilket tidigare hade lyckats med gräddtårtan, men ack så illa det far. Chokladsås såg det mer ut som och det var ju inte riktigt rätt..

Men jag tror i alla fall att inte en kotte gick därifrån missnöjd :) Inte en droppe för mycket cava och massa tårta över för senare njutning - kunde det bli bättre?!

2010-02-23 @ 21:57:24
URL: http://ceciliaaceder.blogg.se/
Postat av: M.

du är ju jättesöt på alla bilder! dessutom vill jag visa hela världen hur fina ni är. puss!

2010-02-24 @ 11:36:42
URL: http://detharblevdettillmat.blogg.se/
Postat av: Luisa

Jag brukar inte fira min födelsedag men den här var riktigt nice!!!! och fantastiskt GOOOOTTTT!!!!!!!!!!

Jag älskar chocklad och kan inte äta det så ofta pga min allergi (rädd att det ska finnas nötter), men hembakad litar jag på. Tryffeltårta, chockladkolapaj och chockladgrädde på chockladbottnar var ju en chockoorgie med det bästa man kan dricka till chocklad när den är söt: CAVA (OK champagne går också bra). En bra madeira är också perfekt till chocklad men bättre till en efterrätt än till tårtorna. Tusen tack tjejer!! ni är de bästa barn man kan ha!!!!!!!!!!!!!!

A mi no me gusta celebrar min cumple pero este fué realmente nice y super riquísimo!!!!!!!!!!!!! Y además una sorpresa porque yo no sabía que habían invitado a mis amigos. Me encanta el chocolate pero no lo como casi nunca (por mi alergia a los frutos secos y el miedo a que los haya en el chocolate) Pero las tartas hechas en casa me permitió comer todo lo que quise. Y que tartas.....todas hechas por Madde. Echeto se queda chiquito: una de trufa (vean las fotos), la trufa la preparó 12 horas antes para que reposara. Otra era un pastel de caramelo de chocolate y la tercera de bizcocho de chocolate con nata de chocolate.... A cual más rica. Una chocoorgía total.....Todo regadito de la mejor bebida para acompanar al chocolate dulce: el CAVA (bueno el champagne también va bien). Un buen madeira tambien va bien pero es mejor para en postre que para las tartas. Mil gracias a mis ninas que som las mejores ninas del mundo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-03-04 @ 19:44:54
Postat av: Luisa

Ah, y antes de la chocofiesta habíamos estado las tres en la city de tiendas y comiendo un lunch superguay y superrico (aunque nada como las tapas de Spanien) y por la manana desayuno en la cama con scones que los habian hecho ellas. Son superhijas, no me puedo quejar y las quiero muuuuuccchhhhiiiiissssiiiiimmmmooo!!!!!!!!!!!!!!!!!

2010-03-04 @ 19:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0